Bij de Halte geeft gas op de plank, Ab Harrewijn Prijs is erkenning

30-05-2019

Deventer - Ilona Ordelman initiatiefneemster van ontmoetingsplaats Bij de Halte op de Zandweerd ontving vorige week de Ab Harrewijn Prijs 2019. ,,Ik was totaal verrast. Ik zit hier pas een jaar en ben nog niet thuis in alles. Dit had ik dus totaal niet verwacht."

Door Gerreke van den Bosch

Anderen blijkbaar wel want Bij de Halte is een landelijke prijs waarvoor je moet worden voorgedragen. ,,Ik had er weleens van gehoord maar meer ook niet. Ik werd op 5 april gebeld door de oprichter van de stichting. Hij vertelde mij dat ik één van de vijf genomineerden was en nodigde mij uit voor de uitreiking op maandag 13 mei in Rotterdam. Ik ben er met buurtbewoners Sabine en Randy naar toegegaan en in gezelschap van Inge van de administratie en mij trotse moeder. We hadden al de nodige voorpret in de trein. We waren onder de indruk van de activiteiten in de Pauluskerk in Rotterdam. Dat is een inloopcentrum voor daklozen. Wij moesten twee trappen omhoog voor de uitreiking. De vorige winnaar vertelde haar verhaal en daarna mochten de anderen naar voren komen. Het is zo mooi om te horen wat voor initiatieven er allemaal zijn. Ik vond het heel inspirerend. De jury vertelde over de prijs en daarna werden we uitgeroepen tot winnaar. De prijs is van glas. We hadden al buikpijn hoe we dat ding in de trein moesten vervoeren. Ik ben blij dat één van de vorige winnaars er een kistje omheen heeft getimmerd. Ik durf hem hier niet neer te zetten want het is duizenden euro's waard. We hebben er een veilige plek voor gevonden", vertelt Ilona met een tevreden glimlach.

Bijzondere samenleving
De jury van de Ab Harrewijn Prijs koos Bij de Halte als winnaar omdat het diverse groepen op een verrassende en innovatieve manier met elkaar verbindt. In het rapport staat: 'Het is een huiskamer voor de buurt, maar zzp'ers vinden er ook een werkplek. Wie werk of zorg zoekt, wordt er op het juiste spoor gezet. Door ruimtes te verhuren verwerft men eigen inkomsten. Het eindresultaat is een bijzondere samenleving waarin aandacht voor elkaar centraal staat.'

De koffie aan de Zwolscheweg is gratis en een maaltijd kost een habbekrats. ,,Voor 3,50 euro kunnen mensen hier een verse maaltijd afhalen. Daarnaast zijn er talloze andere initiatieven die om materialen vragen. We zijn dus heel blij met het geldbedrag van 5000 euro. Iedereen heeft het over vergrijzing maar wij hebben één van de jongste buurthuizen. We sporten en werken samen in de werkplaats. Er zijn ook andere organisaties actief binnen ons gebouw. Ik organiseer het niet maar ik faciliteer het", legt Ilona uit over de opzet.

Ilona komt uit de zorg en omschrijft zichzelf als een dromer. ,,Ik wilde het graag anders doen. De zorg, een bijdrage leveren aan wat ik denk dat kan helpen. Ik ben een meisje uit het dorp en ik ken de warmte van het opvangen. Dat iemand onvoorwaardelijk achter je staat en je opvangt. Je hebt zelf de keuze hoe je met dingen omgaat. De dingen die je overkomen kun je niet beïnvloeden maar wel hoe je ermee omgaat. Ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet. Ik voel dat we erkenning krijgen en dat we ertoe doen. We hopen dat wat hier gebeurt verder uitgedragen kan worden en dat we over twee tot drie jaar volledig zelfstandig zijn."

https://bijdehalte.nl/

Bron: https://www.deventerpost.nl/nieuws/algemeen/735491/bij-de-halte-geeft-gas-op-de-plank-ab-harrewijn-prijs-is-erkenning- 

©2019 Stichting Buurthuiskamer de Zandweerd | Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin